תפריט

פיתוח פטנטים – אל תפספסו את פרויקט חייכם

לא מעט מהמוצרים או מהשירותים שאנחנו רוכשים או צורכים התחילו את דרכם כרעיון. הם התוצר הסופי של תהליך פיתוח של רעיון ראשוני של ממציא, שהפך לפטנט.

אמצאות שאנחנו מכירים מהמאות הקודמות, הן אלה שהיום מובנות מאליהן והן אלה שקידמו את הטכנולוגיה למהפכה התעשייתית ואחר כך למהפכת ההייטק והמידע, החלו ברעיון ועברו תהליך פיתוח הכרחי כדי להגיע לשלב יישומי פונקציונלי.

כל רעיון חייב לעבור תהליך פיתוח פטנט שכזה, על כל שלביו וזה כולל גם את הבירוקרטיה וגם את העבודה המעשית. פיתוח פטנטים הוא תהליך מסודר שחייב להיות כזה, במיוחד בעולם כמו שלנו שמתנהל בצורה משפטית סדורה וחוקית, אחרת מאבדים את הקניין הרוחני, לרבות, זכויות יוצרים, סימני מסחר פטנטים וכספים רבים.

מלאו פרטיכם מטה ונציגנו ישמחו לענות לכם על כל שאלה שתצוץ

    כדאי להבין כיצד עובדים על רעיון כדי לעזור לכם לעשות את התהליך נכון מבלי לפספס את פרויקט חייכם בגלל טעויות בהתנהלות.

    מהו למעשה פיתוח פטנטים?

    פיתוח פטנטים הוא התהליך שקורה הלכה למעשה מרגע שמישהו הגה רעיון בוסר ראשוני שנראה לו חדשני, (רעיון לסטארט אפ, למוצר, לשירות או לתוכנה כלשהי), ועד שהוא יוצא לשוק כמוצר או שירות, שמתחיל לעבוד ולהרוויח כסף.

    מדובר בתהליך שכרוך בהרבה ניירת, ניסויים, עבודת חשיבה ומחקר, בניית אבטיפוס ומודלים שונים וכמובן, רישום פטנט כחוק, עד שהוא מגיע לידי לקוח בקצה המסלול.

    מה קורה אם יש לכם רעיון או אמצאה?

    האמצאה יכולה להתרחש בכל רגע נתון, בצורה מפתיעה, בין אם אתם לבדכם או תוך כדי עבודת סיעור מוחות עם צוות חברים, שהחליט לעבוד יחד על רעיון כלשהו.

    בעת פיתוח פטנט, יש חשיבות גדולה לדעת, מי בדיוק לקח חלק בתהליך ושל מי הרעיון. האמצאה או הרעיון הם בסיסו של קניין רוחני וכאשר יהפוך מרעיון גולמי לאמצאה, יכול להקנות לאלה שלקחו חלק בפיתוחו זכות ליהנות מהרווחים בעתיד.

    זכרו את המאבק על פייסבוק והטענות שהוא נגנב למעשה על ידי מרק צוקרברג מחברו לחדר בקולג', והבינו למה חשוב גם לשמור על סודיות מוחלטת ומידור מושלם מפני כל מי שאינו לוקח חלק פעיל בתהליך ואינו אמור לקחת חלק בפיתוח.

    זוהי הגנה חיונית על אמצאות לפני שחושפים אותם לקהל. השלב החשוב ביותר הוא הגשת בקשה לרישום הפטנט, כדי שתוכלו להמשיך לעבוד עליו ללא הפרעה.

    פיתוח פטנטים

    פיתוח פטנטים

    המדריך המקוצר לשלבי פיתוח פטנטים:

    ניסוח הרעיון או הפטנט ובדיקת כדאיות כלכלית – נסחו את הרעיון החדשני שלכם בצורה ברורה ובדקו את הכדאיות הכלכלית של פיתוח הרעיון או האמצאה כדי לדעת אם כדאי להגיש אותו לרישום כפטנט.

    חפשו בספרות ובגוגל, אם יש עוד מישהו עם רעיון (מידע רישום פטנט על רעיון) כמו שלכם, אבל זכרו שלא לרשום פרטים באינטרנט כי יש גופים שעוסקים "בדייג" של רעיונות שאנשים מחפשים באינטרנט!

    אם צריך, עשו זאת בעזרת חברות מחקר לפטנטים שמחפשות במאגרי מידע של פיתוח פטנטים. שמרו על סודיות לאורך כל התהליך.

    אז פיתוח פטנט – איך זה עובד בפועל?

    • עריכת הפטנט – אם הגעתם למסקנה, שיש כדאיות כלכלית, בשלב זה יש לנסח בצורה מקצועית את האמצאה שלכם, כדי להגיש אותה לרישום אצל רשם הפטנטים, במטרה שהאמצאה תירשם על שמכם ותוכלו להגן על זכויותיכם. זה תהליך (למידע אודות תהליך רישום פטנט) שנמשך מספר שנים אבל חיוני כדי שתוכלו להפיק ממנו את המרב גם ברווחים וגם להמשיך ולפתח אותו. בחרו עורך פטנטים בתחום האמצאה שלכם, שיש לו הבנה והיכרות עם החומר הטכני והכתיבה הטכנית. הוא אינו חייב להיות עורך דין אבל חייב להתמצא בתחום ולזהות את החדשנות באמצאה שלכם, כדי לדעת לנסח אותה בצורה ברורה למשרד הפטנטים.
    • חוות דעת משפטית – עורך דין חייב לנסח את הסכמי סודיות על הרעיון שלכם, אם ברצונכם להתקשר עם משקיעים או מומחים בתחום, בשלב פיתוח הרעיון ולפני הגשת הבקשה למשרד הפטנטים. יש גם צורך בהסכמים שונים לעבודת פטנטים במהלך הדרך, כמו הסכמים עם משקיעים וצוות מפתחים שיצטרפו לתהליך הפיתוח בהמשך. חובה להחתים על טופס סודיות וטופס שמסדיר את חלקם של האנשים ששותפים לכם בפיתוח עוד לפני שמגלים את האמצאה ומתחילים בתהליכים.
    • הגשת הבקשה למשרד הפטנטים – תהליך הגשת הבקשה למשרד הפטנטים דורש הגשה מדויקת של המסמכים והבקשה כפי שנוסחה על ידי עורך הפטנטים. הכל בסופו של דבר נחשב לחלק חיוני מפיתוח הפטנט.
    • מציאת משקיעים ועבודת פיתוח הפטנט – אפשר להמשיך לעבוד על האמצאה גם תוך כדי תהליך הגשת הבקשה וגם אחרי הגשתה. עבודת הפיתוח נמשכת כל הזמן עד לבניית דגמי אבטיפוס וניסויים שייערכו באמצאה עד היישום שלה.
    עוד בנושא: 
    dan
    Latest posts by dan (see all)