תפריט

רישום סימן מסחר

בין הצעדים שיש לבצע כדי להגן על הקניין הרוחני שלכם תמצאו את רישום סימן המסחר. סימן מסחר = מוניטין של מוצר או עסק.

רישום סימן מסחר מורכב פחות מרישום פטנטים, אבל חיוני אפילו יותר משום שהוא מייחד את המוצר או העסק שלכם ממותגים ומיצרנים אחרים. הסימן המסחרי שלכם מזוהה אתכם בלבד וכל שימוש בו על ידי אחרים עלול להטעות ולגרום נזק למוניטין של העסק או המוצר וגם להפיק רווחים שמגיעים לכם. החשיבות של רישום סימן מסחרי בכך, שמדובר במוניטין שיש להגן עליו.

מה הוא סימן מסחר?

סימן מסחר הוא אותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים או צירופם יחד, בשני ממדים או בשלושה, שמשמשים או מיועדים לשמש, לאדם או לחברה לאפיין את המוצר או השירות  שהוא מייצר או סוחר בהם, זה יכול להיות לוגו, צבע או צירוף של צבעים, צליל או צירוף אותיות או צלילים או כל הרכב אחר שלהם שמזוהה אתכם בלעדית וכל אזכור שלו מקשר אתכם אליו אוטומטית מבלי שתצטרכו להסביר. סימן מסחר מוצלח הוא כזה, שחודר לתודעה של הצרכן ומזהה עמו גם אסוציאטיבית. זהו סימן שמבדיל אתכם בצורה ודאית ומובחנת ממוצרים של אחרים, כך שאי אפשר לבלבל ביניכם. יש סימנים מסחריים שלא יזכו להגנה משום שהם קשורים לשם מדינה או אישים מסוימים או משום שהם מתארים את המוצר או השירות. תמיד טוב שסימן המסחר יהיה מנותר ושונה מהמוצר או השירות שעליו הוא מגן.

אולי גם יעניין אתכם:

האם חובה עליכם לרשום סימן מסחר?

לא חובה לרשום סימן מסחר, אבל אם לא תרשמו, תתקשו אחר כך לתבוע את אלה שיעשו שימוש בסימן המסחר ללא רשותכם וייחדו אותו לעסק שלהם.

במקרים מיוחדים גם סימן ידוע היטב, שלא נרשם אבל מוכר מחו"ל או נמצא בארץ בשימוש תקופה ארוכה, יהיה סימן מסחרי מובהק אבל זה יהיה מורכב וארוך יותר, וההוכחה כי הוא אכן ידוע ומקושר אליכם, מסובכת מאוד. ולכן תמיד עדיף לרשום סימן מסחר מסודר.

הליכי רישום סימן מסחר

  • קביעת סימן המסחר שלכם – ראשית יש לבצע חיפוש כדי לוודא שסימן מסחר דומה לא רשום או לא נמצא בשימוש נפוץ בישראל. יש אפשרות לבדוק זאת ולוודא, מה מוכר כסימן של חברה אחרת או משמש כשם של חברה, גם אם אינו רשום כסימן מסחר. רצוי לוודא שהשם או הסימן שבחרתם אינו מילה, שמשמשת את הציבור בשימוש בשפה (ולא רק בעברית). לדוגמה, נדחה ניסיון של מורה ליוגה לרשום את המילה "יוגה" כסימן מסחר לשיטה בלעדית שלו רק משום שהמציא שיטת אימון מסוימת.
  • בדיקת סימני מסחר דומים – בדקו בתחום שלכם או בכלל, (רצוי גם באינטרנט, אם אתם בונים עסק או מוצר שישווק גם לחו"ל), אם יש סימני מסחר דומים לשלכם או כאלה שנראים בעייתיים כיוון שלמילה או לביטוי יש מובן בשפה זרה. תמיד רצוי להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום, לפני שמתחילים בהליכי עיצוב ופיתוח המותג כדי שישמש כסימן מסחר.
  • התייעצות עם משפטנים – שמות וסלוגנים עשויים להיתקל בקשיים בגלל בעיות מסוימות אם הם כלליים מדי ומגבילים את זכות הציבור להשתמש בהם, או שהם דומים מדי לסימן מסחר של אחרים ולכן ייעוץ משפטי יועיל לכם לחסוך מאמץ, זמן וכסף בעניין זה. כאמור, לא חובה להתייעץ אבל למותג גדול ומוכר זה יעלה הרבה כסף לעשות טעויות משפטיות ולכן עדיף להיעזר בהם מלכתחילה.
  • בחירת קטגוריה ותחום – סימני המסחר מסווגים בקטגוריות וחשוב לבחור את הקטגוריה הנכונה למוצר או לעסק שלכם. יש סוגים רבים למוצרי ולשירותים ולפעמים תידרשו להפריד את הבקשות ולרישום סימני מסחר נפרדים לכל מוצר ושירות.
  • פרסום הסימן ביומן סימני המסחר – לאחר שסימן המסחר אושר ע"י משרד הפטנטים וסימני המסחר הוא מתפרסם ביומן להתנגדויות הציבור. אם אף אחד לא מתנגד, נרשם סימן המסחר על שמכם. לרישום סימן מסחר אין תאריך סיום כיוון שמדובר במוניטין, אולם יש לחדשו לאחר 10 שנים מיום הגשת הבקשה וכל 14 שנים אחר כך, ללא הגבלה.